بازی شناختی – میراثی “ورسان”

“ورسان” یا بازی باستانی شهر سوخته از بازی های باستانی و پرطرفدار با اصالت ایرانی -با قدمت  بیش از۴۳۰۰ سال- بوده است که قاعده و روش این بازی بیانگر یک برنامه ریزی دقیق جهت دستیابی به اهدافی نمادین است. این بازی به گونه ای طراحی شده است تا کودک، نوجوان و بزرگسال را مجذوب خود ساخته و سرگرم نماید. در این روش بازی که توسط تیم طراحان مجموعه پرفیبو پیشنهاد شده است؛ بدون کمترین شباهتی با نسخ قبلی که توسط مهندس میثم جلوه مقدم و دکتر رحما بردبار پیشنهاد شده؛ عنصر شانس در یک مکانیسم درست در خدمت استراتژی قرار گرفته و بازی را از حالت بخت باورانه، شانس محور و تصادفی خارج کرده و اهداف شناختی ویژه ای را دنبال می کند.

با شناختی که از ساختار اجتماعی شهر سوخته در دسترس است؛ این شهر در طول تاریخ تحت عنوان “شهر هنر”،  “شهر علم” و “شهر صلح” مطرح بوده و این بازی با توجه به خاستگاه خود می تواند در رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی، مدیریت زندگی، خصوصاً مدیریت اقتصادی و بازرگانی افراد تاثیر گذار بوده باشد. همچنین این بازی مرتبط با استراتژی و تاکتیک های جنگی نیز است و می توان از آن به عنوان مادر بازی های باستانی جهان نام برد.

از آنجا که قدمت این بازی به پیش از اختراع خط و ثبت تاریخ می رسد، تاریخ دقیقی از ابداع آن در دسترس نیست. اما با توجه به آثار باستانی، نقشه ها و جواهرات یافت شده همراه آن، گمان بر این است که قدمت بسیار بالایی دارد. این محصول در حال حاضر قدیمی ترین بازی رومیزی جهان است که در گور 731 آرامستان شهر سوخته طی کاووش باستانی، کشف شده است.

بازی “ورسان” که نسخه امروزی سازی شده بازی باستانی شهر سوخته است؛ شامل 4 تاس و 27 مهره است که بازیکنان می بایست تلاش کنند مهره های خود را  به شیوه ای خاص و طبق پروتکل هایی وارد دنیای بازی کرده و با اتخاذ استراتژی صحیح مهره بهمن (وهومنه) که مخروطی شکل است را به کمک سروش و مهر و سایر مهره ها به خانه پایانی یا فَرگاه برسانند. این روش بازی که جزئیات بسیار زیادی دارد از نسخ پیشین خود بسیار متفاوت است و طبق ادعای طراحان مجموعه پرفیبو ممتازترین روش پیشنهادی است که علاوه بر طراحی به روز و پیگیری اهداف دقیق شناختی، تطابق بیشتری با محتوای فرمی محتوایی باستانی خود محصول کاووش شده دارد.

“بازی ورسان یا بازی باستانی شهر سوخته” به عنوان یکی از بازی های باستانی جذاب، با پیشینه غنی و مستند خود می تواند به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران معرفی گردد. این بازی به روایت پرفیبو مالامال مفاهیم و باورهای خاص جامعه باستانی حاضر در این زیست بوم بوده که می تواند سیر تطور تاریخی باورهای باستانی تا به حال را در قالبی جذاب ارائه نماید.

اهداف ویژه شناختی

کسب، حفظ و ارتقاء مهارت های شناختی پایه در نسخه ابتدائی بازی شناختی بازی ورسان
  • تمرکز
  • توجه
  • سرعت پردازش
کسب، حفظ و ارتقاء مهارت های شناختی عالی در افزونه اول بازی شناختی بازی ورسان
  • سازمان دهی
  • برنامه ریزی
  • استدلال و تصمیم گیری
  • حل مسئله
بازی شناختی- میراثی "ورسان"

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بازی شناختی – میراثی “ورسان””

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مرتبط